Vägen till ett körkort
6 steg

Vägen till ett körkort
6 steg

1. Ansök om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen samt att du har en giltig svensk legitimation.

2. Introduktionsutbildning tidigast 15 år 9 mån, vid privat övningskörning (dock ej om man endast kör via trafikskola).

3. Förarutbildningen startar en kombination med teori sammankopplat med körning.

4. Kontinuerlig övning som med det mesta i livet så krävs det övning för att bli en trygg och säker förare. Öva öva öva och ännu lite till, är vägen till framgång. Handledare är alltid välkomna att åka med.

5. Förarutbildning på trafikskola med riskutbildning 1 (teoretisk) och riskutbilning 2 (praktisk). Tag kontakt med din trafikskola senast 6 månader innan ditt beräknade körkort. Skapa en plan för ditt körkortstagande.

6. Läraren bedömer att du är klar för teori samt körprov och bokar dessa samtidigt åt dig. Du måste ha ett godkänt teoriprov för att få genomföra ett körprov. (Privat bokade prov är utan trafikskolans bil).